Får man grilla på sin uteplats?

är det tillåtet att grilla i trädgårdarna som hör till lägenheterna på bottenvåningen? Jag har en granne som nyligen grillade i sin trädgård, som ligger precis under min balkong. Det är mycket besvärande eftersom rök kommer in i lägenheten. Jag vill tillägga att det finns en speciell grillplats nära gården, bort från byggnaderna.

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga!

    Om du har en uteplats går det bra att använda en kolgrill. Tänk då på att inte ställa kolgrillen för nära fasad, buskar, växter eller annan brännbar material. Detta på grund av brandrisken, men även för att dina grannar inte ska bli störda av rök eller os.

    Om du har en gasolgrill, tänk på att gasolbehållaren får vara på max fem liter (blå campingbehållare) om du förvarar den i lägenheten. På en öppen uteplats får du ha en gasolbehållare om max 30 liter (P11).
    Önskar dig en trevlig midsommar!

    Lillemor Administratör