Var slänger jag döda bin?

Jag har tre bikupor hemma i min trädgård. Kan jag slänga döda bin och små mängder bivax i min soppåse? Eller kan jag lämna det på sortergården?
Magnus

Kommentarer

  • Hej!
    Nej, du kan inte lämna avfall från biodling i din soppåse eller på sortergården. Exempel på avfall kan bland annat vara döda bin, honung, bivax, drottninggelé, propolis och pollen. Detta räknas som en animalisk biprodukt och måste tas om hand på ett smittsäkert sätt.

    Rekommendationen från miljö- och hälsoskyddskontoret är att du i första hand gräver ner avfallet i din trädgård. Har du inte möjlighet till detta kan du köra ditt avfall till en godkänd förbränningsanläggning, men då krävs också ett ifyllt handelsdokument. Obs! Du kan inte köra avfallet till kraftvärmeverket på Torsvik. Anläggningen är inte godkänd att ta hand om detta avfall.

    Har du fler frågor hänvisar vi dig att kontakta Jordbruksverket. De har mer information på sin webbplats.

    Med vänliga hälsningar
    Ida

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.