Var kan jag slänga slaktavfall?

Vi har slaktat en älg och undrar var vi slänger slaktavfallet och djurhuden. Tar ni emot detta?

Kommentarer

  • Hej!
    Vi tar endast emot en mindre mängd slaktavfall från till exempel jakt för eget husbehov. Gäller det ditt privata hushåll får du lägga resterna i en soppåse som du knyter ordentligt innan du lägger den i restavfallet i ditt sopkärl. Blir ditt kärl överfullt kan du beställa en extra tömning (mot avgift). Det är förbjudet att lämna slaktavfall på sortergården.

    Du kan lämna kvar slaktresterna i skogen om du har markägarens tillstånd. Tänk på att välja en plats där det inte finns närliggande bostäder, promenadstråk eller vägar så att lukt och annat kan störa.

    Har du frågor om vad du ska tänka på när du lämnar slaktavfall från vilt i skogen? Kontakta miljö- och hälsoskyddskontoret i din kommun.

    Om du ser sjukliga förändringar på det djur du har skjutit/slaktat kontaktar du Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) innan du lämnar kvar avfallet i skogen.

    Om du jagar mycket och inte har möjlighet att lämna kvar slaktavfall i skogen kan du beställa hämtning mot avgift av Svensk lantbrukstjänst.

    Med vänliga hälsningar
    Lena

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.