Var kan jag slänga asbest och eternit?

Tar ni emot det på sortergårdarna?

Kommentarer

  • Hej!

    Nej det är förbjudet att lämna asbest eller eternit på sortergårdarna. Det gäller både för privatpersoner och verksamheter.

    Asbest och eternit är farligt för människor och miljö och ska därför lämnas till en avfallsanläggning med tillstånd för slutförvaring, så kallad deponi. Du har ansvar för att den är ordentligt inplastad och paketerad. Det är ett krav eftersom den ska deponeras och inte får spridas till omgivningen. Läckande eller trasiga inplastningar innebär dessutom en hälsorisk för både dig och personalen.

    Här kan du som privatperson lämna asbest/eternit

    Det är gratis att lämna asbest/eternit för privatpersoner på Miljöhantering i Jönköping. Men du behöver kontakta dem innan ditt besök.

    Här hittar du mer information
    Miljöhantering i Jönköping

    Med vänliga hälsningar

    Ida

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.