Vad händer med plasten och pappret som ni samlar in?

Kommentarer

  • Hej!
    Du är inte ensam om att undra detta.
    Så här hanterar vi plast och papper som kommer till oss:

    Plast- och pappersförpackningar
    Alla plast- och pappersförpackningar som vi tar emot lämnar vi till Förpacknings- och tidningsinsamlingen, FTI, som har producentansvar för förpackningar. Därefter lämnar de förpackningarna till en återvinningsanläggning som i sin tur sorterar materialet.
    Förpacknings- och tidningsinsamlingen, FTI,

    Plast- och papper som vi tar emot på sortergården
    Den plast som du lämnar till sortergården (som inte är förpackning) lämnar vi till återvinning (Swerec) och den som inte går att återvinna lämnar vi till energiutvinning (restavfall).

    Den wellpapp och annat papper som du lämnar till sortergården skickar vi till Stena Recycling som i sin tur ser till att det återvinns.

    Vill du veta ännu mer om återvinning av plast?
    Här berättar vi mer
    Vad händer med plasten du sorterar?

    Vänlig hälsning från
    Lena
  • På sortergården finns ingen särskild behållare för plast, varför? Den slängs ju i restavfall och eldas, vilket jag tycker är miljövidrigt.

  • Hej!

    Vi tar emot hårdplast på sortergårdarna Jönköping, Huskvarna, Bankeryd, Bottnaryd och Tenhult. Och på de två största sortergårdarna, Jönköping och Huskvarna, tar vi även emot mjukplast.

    På de övriga sortergårdarna saknar vi utrymme för att ta emot plast.

    Vill du veta ännu mer om återvinning av plast?
    Här berättar vi mer
    Vad händer med plasten du sorterar?

    Med vänliga hälsningar

    Ann-Sofie

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.