Vad är fast och rörlig avgift?

De står på vår faktura.

Kommentarer

  • Hej!
    Både den fasta och rörliga avgiften ingår i ert avfalls-abonnemang.

    Den fasta avgiften
    Fast avgift är den del av avfallstaxan som inte är kopplad till hämtningen av avfallet. Den fasta avgiften finansierar kommunens sortergårdar, miljöstationer, del av administration, information med mera. Den påverkas inte om du delar avfallsabonnemang med grannar eller har fått uppehåll i din soptömning.

    Den rörliga avgiften
    Den rörliga avgiften påverkas av vilket abonnemang du valt. Den täcker hämtnings- och behandlingskostnaderna. Delar du avfallsabonnemang med en eller två grannar delar ni på den rörliga avgiften. Har du fått uppehåll i din soptömning blir du befriad från den rörliga avgiften.

    Vänliga hälsningar från
    Lena
  • En följdfråga på det:
    Betalar man både en fast och en rörlig avgift? Alltså 1 285 kr + 1930 kr?

    Ytterligare en följdfråga:
    Hur ofta betalas denna summan? Är det tre gånger per år eller utspritt på tre gånger?
  • Hej!

    Ja du betalar en fast avgift och en rörlig avgift. Summan som du anger gäller för 2022 och är den fasta avgiften och abonnemanget FNI som har en rörlig avgift 1930 kr så din totala summa för 2022 blir 3 215 kr.

    Det stämmer att du kommer att få tre fakturor per år, det vill säga var fjärde månad. Fakturan räknas på antal dagar som är i varje månad som blir fakturerat och därför blir det oftast inte exakt samma summa på varje faktura.

    Vi skickar dina fakturor i något av de fyra intervallerna nedan. Din adress styr vilka månader som är aktuella för dig.
    1. januari, maj och september
    2. februari, juni och oktober
    3. mars, juli och november
    4. april, augusti och december

    Vill du se vilka månader du fått faktura tidigare?
    Logga in på Mina sidor på vår webbplats. Du behöver bank-id eller kundnummer för att kunna använda tjänsten.
    Mina sidor

    Ha en bra dag!
    Ann-Sofie

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.