Kan jag lägga matavfall i en plastpåse?

På andra ställen kan man använda plastpåsar till matavfall, varför kan jag inte det här? Det finns ju miljövänliga plastpåsar.

Kommentarer

  • Hej,

    Nej, du kan inte lägga ditt matavfall i en plastpåse.

    I kommunerna Jönköping, Habo och Mullsjö lämnar vi matavfallet till en biogasanläggning som inte hanterar plast. Våra matavfallspåsar är därför avsedda för den biogasanläggning vi använder. Den tar vara på både matavfall och papperspåse vid framställningen av biogas, biogödsel och jordförbättring.

    Plastpåsar däremot hackas sönder och följer med jordförbättringen ut på åkrarna – till skada för både natur, djur och människor. Risken är dessutom stor att plastpåsarna trasslar in sig i biogasanläggningen då den inte är avsedd för plasthantering.

    Det spelar ingen roll om plasten är miljövänlig eller ej.

    Med vänliga hälsningar

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.