Kan jag lägga både mjuka och hårda plastförpackningar i samma fack?

Eller måste de slängas var för sig.

Kommentarer

  • Hej!
    Ja du kan lägga både mjuk och hård plast i samma kärl och fack eftersom de samlas in och återvinns på samma sätt. De kommer sorteras i ett senare skede. Det är bra om du samlar den mjuka plasten i till exempel en förbrukad brödpåse. På så sätt minskar risken att plasten flyger iväg när sophämtaren tömmer avfallet i sopbilen. Om du istället väljer att stoppa mjukplasten i hårdplasten, till exempel i en tom sköljmedelsflaska, förstörs återvinningen då maskinerna inte kan känna av att det ligger mjukplast inuti hårdplasten.

    Lycka till med din plastsortering
    önskar
    Lena
  • Hej! Jag har någon gång hört att påsarna man samlar mjukplast i inte får vara för stora, eftersom de då kan  fastna i hanteringen. Stämmer det? Jag undrar även vad som händer om man samlar både mjuk och hårdplast i en större soppåse och lägger i FNI-kärlet, förstör detta hanteringen/sorteringen?
  • Hej!

    Nej det stämmer inte.

    Mjukplast sorteras som restavfall. Det är plastförpackningar som återvinns.

    Blanda inte mjukplast med förpackningar i plast. Förpackningarna i plast sorteras och en del återvinns. Läs gärna om hur plast återvinns på juneavfall.se.

    Det enda som ska vara i en påse är matavfallet som man använder våra matavfallspåsar till och restavfall som man lägger i en soppåse av papper eller plast, det andra lägger man löst i kärlet.

    Ha en bra dag!

    Ann-Sofie

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.