Jag vill säga upp mitt sopabonnemang?

Jag har inga sopor.

Kommentarer

  • Tack för frågan!
    Som regel måste du som fastighetsinnehavare ha ett avfallsabonnemang. Även om du sorterar ut förpackningar och matavfall, uppstår alltid en viss del restavfall, till exempel sanitetsprodukter, avfall från städning, papper och plast som inte går att återvinna. Restavfallet måste på något sätt omhändertas och därför krävs att du har ett avfalls-abonnemang.

    Har du särskilda skäl?
    Hos miljö- och hälsoskyddskontoret, i din hemkommun, kan du ansöka om befrielse från skyldigheten att överlämna ditt hushållsavfall. Befrielsen gäller endast den rörliga avgiften. Grundavgiften, den fasta avgiften, har du kvar. Dispensmöjligheterna regleras i ”Föreskrifter för avfallshantering – Jönköping, Habo och Mullsjö kommuner”. I 37§ kan du läsa om den aktuella frågan.

    Förskrifterna finns på vår webbplats
    Föreskrifter för avfallshantering Jönköping, Habo och Mullsjö kommuner

    Med vänlig hälsning
    Lena

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.