Jag har frågor om plaståtervinning

Hur stor andel av insamlade plasten så som förpackningar (mjukplast) kan återvinnas? Var i landet sker denna återvinning? Hur stor andel av den insamlande mjukplasten kan inte återvinnas? Var transporteras och förbränns den plast som inte kan återvinnas?

Kommentarer

  • Hej!

    Vi tar emot mjuka plastförpackningar från hushåll i kommunerna Habo, Jönköping och Mullsjö. Likaså på våra sortergårdar i kommunerna. Samtliga mjuka plastförpackningarna lämnar vi vidare till Förpacknings- och tidningsinsamlingen, FTI, som har producentansvar för förpackningar.
    Det är FTI som driver återvinningsstationerna runt om i landet. FTI skickar i sin tur vidare förpackningarna till återvinningsanläggningen Svensk Plaståtervinning i Motala, som sorterar plasten. Svensk Plaståtervinning säljer den återvinningsbara plasten till företag som använder den till att producera nya produkter. Den plast som inte går att återvinna energiutvinns, det vill säga eldas upp tillsammans med annat restavfall (energin används bland annat till att framställa el eller fjärrvärme).

    För att få svar på dina frågor rekommenderar vi dig att kontakta FTI eller Svensk Plaståtervinning då dina frågor gäller deras verksamhet.
    FTI har flera bra artiklar och fakta på sin webbplats FTIAB
    Där finns bland annat artikeln ”Har du frågor om plaståtervinning?” som relaterar till SVTs dokumentär ”Återvinningsbluffen” som sändes hösten 2021.
    Har du frågor om plaståtervinning?

    Med vänlig hälsning
    Lena

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.