Hur sorterar jag svarta plastförpackningar?

Jag har hört att de inte kan återvinnas och att de förstör plaståtervinningen. Ska jag lämna dem i restavfallet istället?

Kommentarer

  • Tack för en bra fråga!

    Även svarta plastförpackningar ska du sortera som plastförpackning. Det stämmer att viss svart plast är svårare att återvinna. Men vi skickar vidare plasten till plaståtervinning där den sorteras.

    Återvinningsanläggningarna är experter och kan bedöma om plasten kan återvinnas eller inte. Lägger du din svarta plast i restavfallet försvinner möjligheten att återvinna den och dessutom slösar vi bort användbart material och ökar klimatutsläppen eftersom plast innehåller olja.

    Med vänlig hälsning
    Lena

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.