Hur sorterar jag förpackningar av olika material?

Hur ska jag resonera vid förpackningar som är blandade, ex engångs papperspåsar med plastad insida, tex dospåsar som förvarar pulver för trög mage?

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för denna lite kluriga fråga.

    Upplever du att förpackningen innehåller mest papper ska du sorterar den som pappersförpackning. Upplever du att den innehåller mest plast sorterar du den som plastförpackning. Generellt gäller att förpackningar som består av flera sammansatta material ska sorteras efter det viktmässigt dominerande materialslaget.

    Med vänliga hälsningar
    Lena
  • Vad är det som gäller när man sorterar metall,  jag har slängt en hållare för hushållspapper och den låg på sopkärlet efter tömningen. Jag undrar vilka metall föremål är tillåtet att slänga i sopsortering.
  • Hej!

    I facket för metall ska det vara metallförpackningar. Det som inte är en förpackning ska slängas i restavfallet eller lämnas till en sortergård.

    Konservburkar, sprayburkar, tuber, kapsyler, lock, penseltorra målarburkar (torra och urskrapade) är exempel på metallförpackningar.

    Metallburkar med rester av färg eller lösningsmedel ska lämnas som farligt avfall på sortergården för att tas om hand på rätt sätt.

    Elektriska och elektroniska produkter i metall lämnas som el-avfall på sortergården.
    Ann-Sofie

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.