Var slänger jag hönsgödsel?

Hej! Vi håller på och skaffar höns. Kan man slänga skräpet från hönshuset (strö/halm/hönsbajs) i trädgårdsavfallet på sortergården?
Hanna

Kommentarer

  • Hej!
    Nej, du kan inte lämna hönsgödsel i trädgårdsavfallet på sortergården. Små mängder gödsel kan du lägga i ditt kärl som restavfall i en väl försluten påse.

    Det bästa är att ha en egen kompost där du lägger hönsgödslet. Rör runt och lufta komposten då och då för att undvika dålig lukt. Tänk på att gödslet inte heller ska vara lättåtkomligt för andra djur. Har du ingen kompost kan du gräva ner gödslet i ditt trädgårdsland.

    Om du skaffar fler än 4 hönor, eller en tupp, behöver du tillstånd från miljö- och hälsoskyddskontoret i den kommun där du bor.

    Med vänliga hälsningar
    Ida

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.