Får företagsägda personbilar betala för privat avfall på sortergården?

Hej

Vad gäller för till exempel en säljare som använder sin bil, som ägs av företaget, för att lämna privat avfall på sortergården? Kommer företaget då automatiskt bli fakturerade för besöket?

Kommentarer

  • Hej!

    Nej, företaget blir inte fakturerat automatiskt om det är en personbil.

    Är bilen däremot en företagsregistrerad lätt lastbil så kommer företaget automatiskt få en faktura.
    Om du har en företagsregistrerad lätt lastbil, när du kör ditt privata avfall till sortergården, behöver du föranmäla ditt besök och visa din bekräftelse för personalen. Då behöver du inte betala för ditt privata avfall.

    Formulär finns här
    Föranmälan privat avfall

    Med vänliga hälsningar
    Ann-Sofie
  • Hej igen

    Kan jag tolka det som att det är kostnadsfritt att lämna privat uppkommet avfall i företagsägda personbilar? Eller ska jag tolka det som att det blir en kostnad, jag blir bara inte automatiskt fakturerad?
  • Hej!
    Ja du är välkommen att lämna ditt privata avfall med en företagsägd personbil utan kostnad. Personbilar som är registrerade som personbilar får inga fakturor. Det är endast företagsregistrerade lätta lastbilar som automatiskt får fakturor.

    Hälsningar
    Lena

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.