Får jag slänga parkslide i brännbart avfall hos er?

Hej!

Har en hel del parkslide i min trädgård som jag har börjat röja undan. Kan jag slänga det i brännbart avfall hos er eller är det något mer jag behöver göra för att göra mig av med ogräset?

Kommentarer

  • Hej!

    Vad bra att du hör av dig. Eftersom Parkslide är en invasiv växt behöver du hantera den på ett särskilt sätt.

    När du har liten mängd parkslide
    Svar ja. Du får lämna en mindre mängd parkslide i restavfallet. Det är viktigt att du lägger växten i dubbla och hela plastpåsar och knyter ihop påsarna ordentligt. Lägg påsen i facket för restavfall i ditt sopkärl. Då minskar risken för spridning av frön och växtdelar, eftersom sopbilen kör restavfallet direkt till förbränning.

    När du har en något större mängd parkslide
    Om du har en något större mängd parkslide, upp till två sopsäckar, ska du lämna växtavfallet väl paketerat till en sortergård (se nedan). När du kommer till sortergården ska du kontakta personalen och berätta att du har med dig invasiva växter.

    Så paketerar du invasiva växter innan du kör till sortergården
    För att undvika risken för spridning ska du paketera växtavfallet hemma och så snart du kan. Lägg växtdelarna i dubbla sopsäckar av plast eller papper. Ta bort eventuella stenar och jord. Se till att säckarna är hela, ordentligt förslutna och att de inte öppnar sig under resan eller vid överlämnandet på sortergården. Avfallet kör vi därefter direkt till förbränning för att minimera risken för spridning.
    Det är alltså en dålig idé att köra växtavfall på ett öppet släp eller att kompostera det bland trädgårdsavfallet. Då är risken för spridning mycket stor.

    När du har större mängd parkslide
    Har du en stor mängd växtavfall av parkslide eller andra invasiva främmande arter, är du välkommen att kontakta vår kundtjänst för vägledning.
    E-post info@juneavfall.se
    Telefon 036-171900

    Med vänliga hälsningar
    Lena

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.