Kan jag ändra om i kärlet om jag har lite tidningar?

Hej!
Vi får och med det slänger väldigt lite tidningar, så jag undrar om vi får plocka bort sorteringsinsatsen för tidningar i vårt sopkärl och på så vis få plats med lite mer restavfall?
Vi forsätter givetvis att sortera tidningar och slänger vid sortergård.
mvh, Hannes

Kommentarer

  • Hej!

    Nej, låt facken vara som de var när du fick kärlen.

    Indelningen följer ett system som gör att sopbilen kan hålla de olika avfallen separerade under transporten, för att sedan kunna tas omhand av olika anläggningar. Var och en inriktad på ett viss sorts avfall. Se hur sopbilen är indelad på bilden nedan.

    Sopbilen har 4 utrymmen
    Sopbil 1 tar emot avfallet från kärl 1. Mat- och restavfall hålls åtskilda i var sitt utrymme, likaså färgat glas och tidningar/returpapper. Sopbil 2 tar emot avfallet från kärl 2. Plast-, pappers-, ofärgat glas- och metallförpackningar har var sitt utrymme i sopbilen.

    Ändrar du placeringen av facken i sopkärlen hamnar avfallet fel i sopbilen och skickas till fel återvinningsanläggning.

    Bilden visar hur sopbilen är uppbyggd.

    Är du i behov av mer plats till restavfall så kan du beställa ett extra kärl bara för restavfall.
    Välkommen att kontakta vår kundtjänst
    E-post info@juneavfall.se
    Telefon 036-171900

    Ha en bra dag!

    Ann-Sofie

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.