Återvinner ni insamlad plast?

Återvinning
Genom info. På nyheterna fick jag veta att endast 10% av insamlad plast återvinns i en kommun resten eldas upp. Hur ser det ut i Jönköpings kommun o. vi vill alla spara på jordens resurser och minska utsläpp.

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din fråga och intresse för återvinning!

    Vi har ingen procentsats på hur det är i Jönköpings kommun då vi överlämnar plasten till förpackningsproducenterna som ansvarar för återvinningen.
    På vår webbplats kan du läsa vad vi gör med plasten du lämnar i sopkärlet och plasten du lämnar till sortergården.
    Plast

    Vill du veta mer om plaståtervinning?
    Avfall Sverige har en intressant artikel om plast på sin webbplats
    Därför ger plasten oss huvudvärk

    Här kan du läsa vad återvinningsföretagen berättar om sina verksamheter. Här finns också en länk till sopor.nu som berättar om fler material.
    Har du frågor om plaståtervinning?
    Svensk Plaståtervinning
    Sverec
    Sopor.nu

    Kom ihåg att det fortfarande är viktigt att du sorterar plast. Då får återvinningsföretagen veta vilka olika plaster som kommer in och kan utveckla sina anläggningar.

    Hoppas att det gav dig svar på din fråga!
    Ann-Sofie

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.