Är det ok att lägga äggskal i matavfallet?

Hej!
Jag såg i en nyhetsartikel från Eskilstuna, att personalen vid gastillverkningen inte vill få med äggskal i substratet. Vad gäller här i Jönköping?

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din fråga, det är flera som undrar.

    Här i Jönköping, Habo och Mullsjö kan du även i fortsättningen sortera dina äggskal som matavfall, eller som restavfall om du hellre vill det. Äggskalen gör ingen nytta i matavfallspåsen men de gör heller ingen skada på vare sig matavfall eller anläggning.
    Vissa biogasanläggningar har problem att hantera äggskal. Men i den biogasanläggning som vi lämnar matavfall till fungerar det bra.

    Med vänlig hälsning
    Lena

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.