Registrera max antal djur i min anläggning - ska jag räkna djur eller enheter?

Ska jag registrera antal vuxna djur eller totala antalet djur på min anläggning? Dvs 25 tackor eller upp till 75 djur ifall alla skulle få 2 lamm vardera?

Kommentarer

  • Hej Karin!

    Under Kategori och Antal som avses att hållas, ska du fylla i så många djur som du planerar att ha på din anläggning.
    Under Maxkapacitet ska du fylla i det antal du som mest skulle kunna ha på din anläggning.
    Anna Kundtjänst
    (Uppdaterad )
  • På Jordbruksverkets hemsida kan jag läsa om reglerna för hur stor yta varje djur behöver ha i stallet. Där räknas tacka med lamm under 15 kg som en enhet. Enligt de reglerna kan jag ha 25 tackor med lamm i mitt fårhus. Men inklusive lammen skulle det kunna vara 75 individer. Däremot är det inte tillåtet att hålla 75 vuxna får i mitt fårhus. Ska jag skriva 25 eller 75 djur som maxkapacitet?
  • Hej igen Karin!

    Då förstår jag hur du menar och jag förstår också att du undrar hur du ska räkna. I ditt exempel är 75 som maxkapacitet det korrekta eftersom vi räknar antal djur och inte enheter.

    Hoppas det blev tydligare nu.

    Önskar dig en fin dag!
    Anna Kundtjänst
    (Uppdaterad )
  • Tack för svar!
  • ska allt bete som används räknas in ell bara den yta som finns runt ligghall i ha
  • Hej Mona!

    Tänkte du på arealen djuren går på utomhus nu?
    Maria Kundtjänst
    (Uppdaterad )
  • Jag förstår inte om det är ” vinterhagen ” eller allt bete som dom betar  över året ,ärligt talat tycker jag det är flummigt formulerat ,
  • Hej Mona,

    Du räknar med all den areal på anläggningen som djuren använder någon gång under året.
    Sara Kundtjänst
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.