Räknas löplina som att katt är bunden?

Det blev en diskussion gällande att ha katt i löplina i trädgården, under uppsikt i en facebookgrupp jag är med i. Stämmer det verkligen att detta inte är tillåtet om det inte är en person som håller i linan? Det måste väl ändå vara bättre att katten kan gå som den vill när familjen är i trädgården än att den behöver vara inne själv om ingen har möjlighet att hålla i linan?
Matilda

Kommentarer

  • Hej Matilda!

    Enligt föreskrifterna så får hundar och katter tillfälligt hållas bundna under kontinuerlig uppsikt, under den tid som behövs för att utföra en nödvändig åtgärd. Med nödvändig åtgärd avses tillsyn, skötsel eller vård av ett djur samt träning av djuret för att vänja sig vid dessa åtgärder, rengöring av ett förvaringsutrymme eller andra berättigade skäl. Det utgör en stor risk att binda en katt ute. Det kan t.ex. komma en hund som inte är snäll mot katter, och då har katten ingen möjlighet att komma undan. Det har även inträffat att katter har trasslat in sig och blivit strypta när de har varit fastbundna utan tillsyn.

    Det är länsstyrelsen som får/kan göra en bedömning om det är okej eller inte om de skulle få in en anmälan/ett klagomålsärende om detta. Det vi däremot har skrivit i vår vägledning till länsstyrelserna är följande: ”Man kan gå ut med en innekatt i koppel för att den ska få möjlighet att uppleva utemiljö, men den får inte lämnas bunden utan kontinuerlig uppsikt. Med kontinuerlig uppsikt menas att man kan agera direkt ifall det skulle krävas.”

    Svaret kommer från djurvälfärdsenheten.

    Sara Kundtjänst