Odling i balja av polyeten-plast

Hej
Jag har i växthus under 15 års tid odlat tomat, gurka, paprika mm i "murbruksbalja" 80 liter gjord av svart återvunnen polyeten-plast.
Nu läste jag hos en annan leverantör av motsvarande produkt att den inte skall användas för odling av ätbara växter.
Vad är det för hälsorisker med odling i denna typ av plast och vad skall man i så fall odla i för typ av balja? Hittar inga andra typer i den storleken.
Stig Johansson

Kommentarer

  • Hej Stig!

    Ja, det är lite problematiskt med olika plastkärl och odling av grönsaker i dem.
    All plast vittrar ju och det utsöndras en del kemikalier från dem.

    Hos leverantörer av yrkesfrö och trädgårdsartiklar hittar man godkända odlingskärl och odlingspåsar. Det finns många olika leverantörer men du kan titta på webbsidorna hos till exempel Olssons Frö eller Lindbloms Frö.

    Vill du ändå odla i din balja, så skulle jag rekommendera att du vadderar den invändigt med flera lager av godkänd odlingsduk/fiberduk, så att rötterna inte kommer i kontakt med plasten.

    Men det är också viktigt att välja en riktigt bra odlingsjord (yrkesodlarjord), som gör att plantorna trivs och tar upp näring främst från jorden.

    Sedan är det i rotsaker och potatis som eventuella ohälsosamma föreningar koncentreras i större mängd än vad det hamnar i tomater och gurka.

    Hos Livsmedelsverket finns mycket bra information om plast och hur man ska tänka kring plast och livsmedel: Plast (livsmedelsverket.se)

    Lycka till med odlingssäsongen!

    Svaret kommer från rådgivningsenheten
    Anna Kundtjänst