Husdjur

Hej, jag undrar om man får ha en alligator eller en kajman som husdjur i Sverige, och isåfall vad är det som krävs för att kunna få äga en?
Hugo

Kommentarer

  • Hej Hugo!

    Tack för din fråga.

    Det är tillåtet att hålla krokodildjur som sällskapsdjur enligt nu gällande författning. Vilka krav som ställs varierar lite beroende på om det är en glasögonkajman eller ett annat krokodildjur.

    I 1 kap. 6 § Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2019:15) om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby (https://jvdoc.sharepoint.com/:b:/s/sjvfs/ETLh4t3F3LtIlp6N9uXvx0wBYSptJxfz8hzKnl9ImRtgaw?download=1) framgår att djur som får hållas enligt 4 och 5 §§ och som inte omfattas av 6–15 kap. ska, utöver vad som framgår av 1–5 kap., hållas i enlighet med de utrymmeskrav, inklusive inredning och annan miljöberikning, som anges i Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2019:29) om djurhållning i djurparker m.m. (https://jvdoc.sharepoint.com/:b:/s/sjvfs/Efq29j6lk8xOprxx0RV12hEBiBJ7Eixs0lk9_N1kO0hMSg?download=1).

    För glasögonkajmaner hittar du de särskilda kraven i 11 kap. genom att klicka på den första länken.

    Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2019:15) om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby är dock under översyn just nu, vilket innebär att det kan komma att ske ändringar för vilka djur som får hållas av privatpersoner som sällskapsdjur framöver.

    Svaret kommer från Djurvälfärdsenheten.
    Marie Kundtjänst