Hundvalp pendling mellan Sverige Åland

Hej, Jag bor i Sverige och min särbo bor på Åland. Vi vill skaffa en valp tillsammans som då kommer pendla mellan Åland och Sverige var-varannan vecka. Vi skaffar EU-pass till hunden snarast. Fågan är om tiden innan valpen är 12 veckor och fått rabiesvaccinet + 21 dagar. Kan hunden då resa mellan Sverige och Åland tur och retur? Eller måste vi hållas oss i Sverige fram till hunden är 15 veckor (förutsatt rabies vaccinering vid 12 veckor)?
Med vänlig Hälsningar
Henrik Sahl

Kommentarer

  • Hej Henrik!

    Ni måste vänta tills valpen är minst 15 veckor eftersom det måste passera minst 21 dagar efter rabiesvaccineringen, innan valpen får resa. Sverige har inga undantag från detta.

    Tänk också på att om valpen reser med någon annan än den som står som ägare i passet, eller mer än 5 dagar före/efter ägaren så tillkommer det mer att tänka på än id-märkning, rabiesvaccinerg och EU-pass för att få föra in hunden till Sverige. Du hittar information på vår webbplats:
    Fler regler för hundar som ska byta ägare, reser utan sin ägare eller reser i en grupp på fler än 5 hundar
    I passet kan endast två personer stå som ägare om dessa personer bor på samma adress. För att ni båda ska kunna resa med hunden måste ni båda har varsina pass till hunden.

    För inresa till Finland måste ni kolla vad de finska myndigheterna ställer för krav:
    Ruokavirasto

    Sara Kundtjänst