Höns

Newcastle sjukan på tamfåglar. Restriktionerna uppdaterades 6 juli. Vi håller våra höns inomhus och undrar så klart om det finns någon prognos på hur länge man brukar isolera sina tamfåglar efter upptäckt fall.
Vi bor i Västra götaland inom blå zon.
Eva

Kommentarer

  • Hej Eva!

    Första steget är att skyddszonen övergår i övervakningszon vilket planeras att ske den 31 juli Då gäller samma regler för hela området med restriktioner, hönsen ska alltså fortsätta hållas inomhus.

    Upphävande av övervakningszon planeras till den 9 augusti. Efter det får hönsen gärna gå ute igen.

    Svaret kommer från smittbekämpningsenheten.
    Sara Kundtjänst
  • Tack för info! Ser fram emot att få släppa ut hönsen igen!
    Eva