Hästhållning

Hej!
Vi har en 4H gård och har idag ett Gottlandsruss vars hästkompis ska flytta. I processen när vi letar ny hästkompis undrar vi om vi får lov att under en så kort period som möjligt låta Gottlandsrusset gå ihop med t.ex våra getter eller får ifall vi inte hunnit hitta en ny kompis innan den nuvarande flyttar?
Är det okej under en begränsad period eller kan man söka tillstånd för en sådan tillfällig lösning?
Mvh Madelen
madelen kleberger

Kommentarer

  • Hej Madelen!

    Det är tillåtet att en häst blir ensam häst under kortare perioder, till exempel för att övriga hästar ska tävla eller liknande. Hästen har då fortfarande "normalt sett" kontakt med andra hästar.

    Du behöver vända dig till länsstyrelsen att bedöma vad som blir rimligt i det enskilda fallet.

    Sara Kundtjänst