Gårdsstöd

Ni  skriver att man endast kan få gårdstöd om man bedriver jordbruksverksamhet och "Med jordbruksverksamhet menar vi uppfödning av djur ". Kan man då inte få gårdsstöd om man endast har mjölkkor eller ridhästar som betar på marken som ingår i ansökan?

Mvh
Ari Man

Kommentarer

  • Hej,

    Du kan uppfylla kraven även om du inte bedriver egen uppfödning av djur utan enbart har dem för bete. Den meningen jag tror du syftar på fortsätter "...odling av jordbruksprodukter eller verksamhet för att behålla marken som jordbruksmark".

    I ditt fall skulle det alltså vara så att du behåller marken som jordbruksmark genom bete. Läser du lite högre upp på samma sida kan du läsa om betesmark.

    "Betesmark är ett jordbruksskifte som inte är åkermark och sköts med bete, avslagning eller putsning. På marken ska det växa gräs och örter som kan användas som foder. Ljung som sköts genom slåtter eller bete kan också användas till foder".

    Har du alltså betesmark som sköts kan du alltså söka gårdsstöd även för den marken. Vill du prata mer om kraven och om marken du avser uppfyller dem kan du vända dig till din länsstyrelse. Det är de som hanterar ansökningarna om gårdsstödet. Du kan nå dem på
    0771- 67 00 00 (välj val 2 så kommer du till länsstyrelsen).

    Lasse Kundtjänst