Fennec Fox som husdjur?

Hej! Hur gäller lagarna om att ha en Fennec Fox som husdjur?

Kommentarer

  • Hej Hampus!

    Tack för att du kontaktar oss. Det är inte tillåtet att hålla rovdjur som husdjur i Sverige. Du kan läsa mer om ovanliga husdjur på vår webbplats.
    Maria Kundtjänst
    (Uppdaterad )
  • Hej!

    Kan du vara lite mer specifik om rovdjur eftersom att både katter och hundar är rovdjur, menar du då tamdjur?
  • Hej Lilly!

    Det är förbjudet att ha andra rovdjur än hundar, katter, grävlingar och tama illrar som sällskapsdjur.
    Roger Kundtjänst
    (Uppdaterad )
  • Synd, Rävar är söta!
  • Hej. Om man har en räv när den är bebis så vänjer den väl sig med ägaren och är typ tam?
  • Hej Ella!

    Det är inte tillåtet att hålla rovdjur som sällskapsdjur. Djuren måste vara födda och uppfödda i fångenskap för att få hållas som sällskapsdjur. Du får inte hålla individer som fångats i det vilda.

    Jordbruksverket, Statens Veterinärmedicinska Anstalt och Naturvårdsverket bedömer ofta från fall till fall om en art är lämplig att hålla som sällskapsdjur. Vi tittar bland annat på om den kan bära på olika sjukdomar och om arten eventuellt kan ha en negativ effekt på den svenska faunan.

    Om du vill skaffa ett mer ovanligt sällskapsdjur bör du kontakta din länsstyrelse eftersom en del av dessa arter enligt jaktförordningen skall hållas i ett så kallat vilthägn.

    Sara Kundtjänst
    (Uppdaterad )
  • Hej!
    Ni skriver ”Djuren måste vara födda och uppfödda i fångenskap för att få hållas som sällskapsdjur.”
    Betyder det att man får ha rovdjur som är uppfödda i fångenskap? I detta fall uppfödda som tamdjur.
  • Hej Humi!

    Nej det gör det inte. Det är förbjudet att ha andra rovdjur än hundar, katter, grävlingar och tama illrar som sällskapsdjur.
    Maria Kundtjänst
    (Uppdaterad )
  • Betyder det att Saras information är felaktig?
  • Hej Humi!

    Det betyder att rovdjur inte kan hållas så som sällskapsdjur utan kräver större utrymmen mer som djurparksdjur och går även under de djurskyddsbestämmelserna.

    Som du kanske läst i tråden ska du kontakta länsstyrelsen om du skulle vilja hålla ett ovanligare djur eftersom de går som djurparksdjur och inte sällskapsdjur.
    Maria Kundtjänst
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.