Är det dags att funktionstesta din spridningsutrustning och få den godkänd av Jordbruksverket?

Kundtjänst

Kommentarer

  • Hej.
    Var kan man se när man behöver testa sprutan?

  • Funktionstestade min spruta den 25/5 2018 hos Rasmusson maskin i Munka  Ljungby och de sa att vi sköter alla handlingarna. Nu undrar jag om inte detta gäller fram till den 25/5 2021? Fick mejl från jordbruksverket att söka tillstånd för sprutan idag den 18/2 2020
  • hej
    undrar hur det funkar när du köper en ny spruta,skall säljaren skicka in?eller köparen?eller behövs det ej på en ny?
  • Hej Christer!

    Det framgår av ditt beslut från vilket datum det gäller, och det gäller i tre år. Så om det är tre år sedan det är utfärdat, då är det dags att testa den på nytt.
    Maria Kundtjänst
  • Hej Per!

    Det här är ett meddelande som gått ut även till de som kanske inte behöver testa sin spruta i år. Ditt beslut gäller i tre år, precis som din funktionstestare meddelade dig. Så för din del är det dags för test nästa år.
    Maria Kundtjänst
  • Hej Roger!

    Nej, nya sprutor, köpta i länder i EES eller Turkiet, är undantagna från kravet på godkännande de första tre åren. Spara bara kvittot eller liknande så du har något att visa om det blir kontroll.

    För både köpare och säljare kan det ändå vara bra att ett frivilligt funktionstest genomförs i samband med att en ny spruta levereras. Då slipper man strida om eventuella defekter beror på tillverkningsfel, har uppkommit under transporten eller senare under användandet.

    Maria Kundtjänst
  • Köpte en begagnad spruta i höstas som är testad 2019-04-26. Bad säljaren skaffa fram testprotokollet från förra ägaren, men har inte fått något. Gäller denna test i 3 år? Är det något mer jag som köpare behöver göra?
  • Hej Lars-Gunnar!

    Det bästa är om du kan få en kopia på beslutet, för detta kan behöva visas upp vid en kontroll.

    Se för säkerhets skull till att kontrollmärkesnumret på sprutan stämmer överens med numret på beslutet.

    Besluten gäller i tre år.
    Maria Kundtjänst
  • hej vem fixar godkännandet när du köper en ny spruta?köpare eller säljare/roger
  • Hej Roger!

    Du kan använda en nytillverkad spruta upp till tre år utan godkännande.
    Sara Kundtjänst
  • Hej
    Jag har ett testprotokoll som är godkänt, hur kollar jag om om vi har ett beslut från Jordbruksverket?
  • Hej Thomas!

    Tack för din fråga. Jag kollar upp detta och återkommer till dig när jag har ett svar.
    Sara Kundtjänst
  • Vad är det för spruta vi talar om ?
  • Hej Roger!

    Det gäller sprutor som används yrkesmässigt för spridning av växtskyddsmedel.
  • Hej Christer!

    Du får kontakta Jordbruksverket. Så kan vi få fram om du har ett aktuellt godkännande av din spruta.
    Roger Kundtjänst
  • Hej Per!

    Ansökan kom in till
    Jordbruksverket 2018-05-26 och sprutan är godkänd till och med 2021-05-25. Du
    kan bortse från mailet för du har ju en godkänd spruta. Mailet gick ut som en
    påminnelse till samtliga som har behörighet att använda växtskyddsmedel.

    Roger Kundtjänst
  • Hej Thomas!

    Vi har inte glömt bort din fråga utan återkommer så snart vi har ett svar.
    Anna Kundtjänst
  • Allt ok, det är fixat
  • Hej Thomas!

    Vad bra att det löst sig. Tack för att du meddelade.
    Maria Kundtjänst
  • Hej

    Vart skickar jag ett testprotokoll om färdigt godkännande av spruta?
  • Hej Axel!

    Du skickar in det i e-tjänsten Godkännande av spridningsutrustning.
    Maria Kundtjänst
  • Tack kom fram till betalning men har kortet hemma. En idé, gör det möjligt att betala med Swish. Mvh Axel
  • Hej Axel!
    Tack för synpunkten. Jag ska framföra det till ansvarig enhet.
    Carin Kundtjänst