Kollektivlägenheter i U25

Hej!

Jag har hört att det ska finnas kollektivlägenheter i U25. Hur funkar det att bo i en sån, och hur får man en sån lägenhet?

Hälsningar, Leo

Kommentarer

  • Hej Leo,

    det stämmer att några av bostäderna i U25 blir gemensamma delningslägenheter. Det innebär att fyra personer mellan 18-25 år hyr varsitt möblerat rum i stora femrumslägenheter där man delar kök, badrum och vardagsrum.

    De boende erbjuds också vissa gemensamma tjänster. Exakt vilka dessa tjänster blir är ännu inte bestämt, men det kan till exempel handla om matleveranser eller städning.

    Både rummen och tjänsterna tillhandahålls av vår samarbetspartner Colive. De hyr delningslägenheterna av John Mattson, och hyr sedan i sin tur ut rummen i dem.
    Ansökan till plats i delningslägenheterna görs inte genom Bostadsförmedlingen, utan direkt hos Colive. Urvalsprocessen ser lite annorlunda ut eftersom Colive eftersträvar att matcha ihop boende som kommer att trivas bra tillsammans. Alla fyra hyresgäster i delningslägenheterna betalar sin egen hyra till Colive. De boende behöver alltså inte bekymra sig över att täcka in hela månadshyran om ett rum skulle bli tomt under en period.

    Är du intresserad av att söka en plats i U25:s delningslägenheter, läs mer och registrera dig på Colives webbplats.

    Varmt välkommen med din ansökan!
    Hälsningar,