Är det någon skillnad på tangentbord?

Hur är skillnaden på ett svenskt/finskt tangentbord mot ett svenskt?

Kommentarer

  • Hej!

    Det är ingen egentlig större skillnad, de har samma bokstäver i alfabetet, samt att extra tecken är placerade på samma tangenter. därför går det under benämningen svensk/finskt tangentbord. Skulle det vara svensk/norskt eller svensk/danskt så ser det lite annorlunda ut på vissa tangenter, där Ö och Ä finns.

    I lånord undviks vissa bokstäver, till exempel används "ks" istället för x. O i finskan uttalas likt det svenska "å", varmed bokstaven "å" ofta får namnet "Ruotsalainen o" = (svenskt o).

    Sofia