Varför kommer det inte så mycket vatten?

Hej!

Mitt system vattnar väldigt lite. Det droppar endast lite ur varje munstycke. Är det något fel?
Ture

Kommentarer

  • Hej Ture!

    Så tråkigt att du upplever att det vattnar väldigt lite.Jag ska nu förklara hur ditt system fungerar så du får till vattningen i dina odlingar.

    Om pumpen startar var tredje timme i dagsljus och det kommer vattendroppar ur droppmunstyckena är det troligen inget fel på systemet. Kom ihåg att systemet, tack vare kontinuerlig droppbevattning nära plantans rötter, kan göra av med upp till 90 % mindre vatten än vid vattning med kanna eller slang. Om vattenmängden vid full effekt (läge 5) ändå inte räcker för att hålla växterna friska, är antagligen systemets kapacitet överskriden och lösningen är att minska antalet plantor som systemet ska vattna. Alternativt att du placerar två stycken droppmunstycken intill plantan. För de flesta plantor räcker det med ett droppmunstycke.

    Plantan hinner tillgodose sig med de små dropparna som kommer från dropp munstycket. För att se hur mycket vatten som kommer ur ett droppmunstycke under ett dygn kan du placera en kopp eller mugg under första droppmunstycket och samla upp vattnet som kommer för att se vilken mängd det ger under ett dygn.
    Maria Kundservice