Varför drar mina gurkplantor iväg på längden? Jag vill att de ska bli buskiga

Hej!

Jag har odlat massor av gurka för att kunna lägga in.
Men mina plantor blir bara långa och rangliga. Hur kan jag få dem mer buskiga?
Ebba

Kommentarer

  • Hej Ebba!

    Visst är det härligt att kunna lägga in gurka själv.

    När du förodlar gurkorna inomhus är det viktigt att ha rätt balans mellan temperatur och ljus så att plantorna inte drar iväg och blir rangliga. Efter groning ska de stå ljust och vid en temperatur på 16-20 grader. Ett tecken på att plantan inte fått tillräckligt ljus är tunna rankor med glest mellan bladen. Använd gärna tilläggsbelysning.

    När plantan fått några blad planterar du om i en större kruka – gurka vill ha gott om plats för att utvecklas optimalt. Plantera på samma djup som i tidigare kruka. Vattna så snart jorden torkar ut - vattna vid kanten av krukan, inte direkt på stambasen. När planta är omplanterad börjar du gödsla regelbundet. Hoppas detta kan hjälpa dig – det viktigaste för att få en stadig planta är att inte låta groddplantan stå med för lite ljus.

    Önskar dig en fin dag och lycka till med dina gurkplantor
    Mia Karlsson
    (Uppdaterad )