Varför blir min dahlia så tunn?

Hej!

Hur får jag en stor och frodig dahliaplanta?
Mina plantor är ganska tunna och klena.
Naemi

Kommentarer

  • Hej Naemi,

    Precis som för många andra grenande sommarblommor är det bra att toppa plantan en eller flera gånger för att den ska buska till sig ordentligt.

    När dina dahliaplantor har nått en höjd på ca 15 cm knipsar eller klipper du av stjälken precis ovanför ett blad eller bladpar. Här kommer plantan att grena sig. Du kan toppa flera gånger under tillväxten om du vill att plantan ska buska till sig ännu mer.

    Tänk på: Om du toppar många gånger och en bit in på växtsäsongen kommer blomningen att starta något senare. Men resultat blir fler blommor på en välgrenad dahlia.

    Lycka till
    Johanna Kundservice