Varför är min dahlia knottrig?

Hej!

Jag ska plantera min dahlia och den har knottriga utväxter.
Kan det vara knippebakterios?
Viveka

Kommentarer

  • Hej Viveka,

    Ja det kan vara knippebakterios som är vanligt förekommande i de flesta jordar. Det är en bakterie, Rhodococcus fascians, som orsakar skador på knölen. Bakterien tränger in i växten via regnvatten, jord och dött växtmaterial samt skador på knölarna eller på stjälkarna. Resultatet blir knottriga utväxter.

    Hittar men en knöl med detta rekommenderas att man kastar den i hushållssoporna ej på komposten. Har den stått i kruka bör man kasta även jorden. Har den stått tillsammans med andra växter bör man slänga dessa och byta ut jorden. Bakterios kan även drabba andra växter till exempel Pelargoner och dessa blir hårt drabbade.
    Johanna Kundservice