Varför är det nästan omöjligt att odla ramslök? Tycker jag har testat allt

Hej!

Jag har köpt frö till ramslök flera gånger. Men jag lyckas inte, vad gör jag för fel?
Har hört man måste ha helt färska fröer. Stämmer det?
Maja

Kommentarer

  • Hej Maja!

    Ramslök är en knepig sort.

    Det stämmer att det lättaste är att så ramslök från helt färska fröer, men det har de flesta inte tillgång till. Vi har lyckats med våra torra fröer, men det kräver en del tålamod.

    Så här funkar ramslökens fröer: Ramslökens frö (och en hel del andra arter) har två vilostadier. När fröet mognar på moderplantan inträder den primära (första) frövilan. När fröet lämnar moderplantan inträder den sekundära (andra) frövilan. Frö som inträtt i den sekundära frövilan behöver helt andra förutsättningar för att komma igång och gro. Detta finurliga system som styrs av växten själv är till för att säkra artens fortlevnad.

    De fröer som sås direkt efter skörd gror väldigt snabbt medan de som torkas och sås senare behöver en annan behandling och gror betydligt långsammare.
    Frö som gått in i den sekundära vilan behöver först fukt, därefter en lång kylperiod följt av en långsam temperaturökning. Det bästa sättet är att så dessa fröer utomhus i krukor eller på ett friland (avsett för uppdrivning). Kallbänk eller kallväxthus går också bra. Ett snötäcke är bara positivt då det ger en jämn temperatur strax under 0 grader, sådden hålls fuktig och fröskalet börjar luckras upp för att fröet sedan ska kunna gro när värmen kommer. Ibland kan fröet behöva två vintrar på sig för att häva frövilan.

    Inom biokemin gör man tester på bl.a. frö med hjälp av tetrazolium klorid som indikerar cellandning. Många tester har gjorts på ramslökfrö där resultatet har visat 100 % fertilitet.
    Det pågår forskning i hur man kan få ramslökfrö att gro snabbare och vissa menar att frövilan hävs av sig själv efter ett par år.

    Det är lätt att ge upp efter ett år och tro att fröerna är döda. Men vårt råd är att inte ge upp. Det tar tid men när väl den första lilla groddplantan kommer upp får man belöningen för väntan.

    Några tips på vägen:
    • Ställ sådden utomhus.
    • Täck med fiberduk eller finmaskigt nät för att skydda mot smådjur.
    • Låt snön lägga sig om det kommer någon.
    • Vattna vid behov under sommaren eller ställ krukorna i sandbädd som håller fukten bättre.
    Johanna Kundservice
    (Uppdaterad )