Vad kan man göra mot mördarsniglar?

Hej!

I min trädgård har jag massor av mördarsniglar.
Vad kan jag göra för att skydda mina växter mot dem?
Tyra

Kommentarer

  • Hej Tyra!

    Tyvärr är mördarsniglarnas aptit mycket stor och de äter i princip allt om det kommer i deras väg när de är hungriga. Vår erfarenhet är dock att det är lite lata och i första hand äter grönsaker som är lätta att glufsa i sig, som sallad och späda blad från unga plantor. De går också gärna på rotfrukter som de kan mumsa på i lugn och ro nere i jorden.

    Grönsaker som de verkar mindre intresserade av är lök, squash, bönor, ärter, gurka och frukterna av alla kålsorter.
    De kan dock ge sig på blasten på kålsorter men det behöver inte förstöra skörden.

    Det bästa (och mest skonsamma) sättet att bekämpa mördarsniglar är att ge sig ut tidigt på säsongen och leta upp de små snigelbebisarna och klippa dem mitt itu med sekatörer. Var flitig med det hela vårsäsongen så kan du få en riktigt snigellugn sommar.

    Önskar dig en fin dag och lycka till med snigeljakten
    Johanna Kundservice