Vad innebär märkningen Kulturarv?

Hej!

Jag ser att ni säljer kulturarvssorter. Vad innebär det?
Benita

Kommentarer

  • Hej Benita!

    Att bevara den biologiska mångfalden är en förutsättning för vår framtid. Endast ursprungsförädlade sorter är möjliga att bevara för framtiden. Dagens högförädlade hybrider har många goda egenskaper, men överlever endast under en kortare period.

    För att en nyttoväxt ska få klassificeringen Kulturarv hos oss krävs dokumentation på att sorten är minst ett halvt sekel gammal och fortfarande har bibehållna goda egenskaper vad gäller odling, avkastning, smak och hållbarhet. De flesta av våra kulturarvssorter är minst 100 år gamla och vi anger alltid när sorten först finns dokumenterad.

    Bland prydnadsväxterna ser klassificeringskraven lite annorlunda ut. Dokumentation krävs på att sorten/arten är tillräckligt gammal eller oförädlad samt att den vad gäller odling och utseende står sig väl i konkurrensen med dagens nyförädlade sorter.

    Jag önskar dig en fin dag
    Johanna Kundservice
    (Uppdaterad )