Vad betyder stratifiera? Vart kan jag hitta information om det?

Hej!

Jag har köpt svart valnöt. På påsen står det att man ska stratifiera enligt anvisning.
Vad betyder det och vart kan jag hitta information om det?

Anna-Karin

Kommentarer

  • Hej Anna-Karin!

    Vad spännande med svart valnöt.

    Stratifiering betyder att man köldbehandlar frön manuellt för att de ska gro.
    Sätter du fröerna på hösten blir det en naturlig stratifieringsperiod för fröet.
    Du kan läsa mer om stratifiering och allmänna odlingsråd under Jordnära och rubriken frösådd, samt finner man den informationen i vår frökatalog.
    Sortspecifika odlingsanvisningar anges direkt på fröpåsen och här i webbutiken i produktbeskrivningen för varje frösort.

    Önskar dig en fin dag och lycka till med frösådden
    Johanna Kundservice
    (Uppdaterad )