Vad är scoville? Ju högre desto starkare?

Hej!

Jag vill odla lite chili för att kunna torka och göra egna chili flakes. Vill gärna ha någon som är lite stark men ändå hanterbar. Hur ska jag tänka? Hur vet jag om en chili är stark eller inte?
Ingrid

Kommentarer

  • Hej Ingrid!

    Visst är det härligt när man kan ta från sina egna odlingar.

    Ämnet i chili som skapar hettan heter capsaicin. Olika sorters chili innehåller olika mängd capsaicin och mängden capsaicin i varje enskild frukt varierar under mognaden. Alla chilifrukter blir först gröna och kan skördas redan i detta stadie. De gröna frukterna har dock inte nått sin fulla mognad och därmed inte heller utvecklat full smak. När frukterna övergår i rött, gult, orange eller brunt, beroende på sort, är de mogna och har fått en djupare smak och för starka sorter en hetare hetta.

    Hettan i chili mäts i scovillegrader som indikerar hur intensiv hettan i chilifrukter är. För varje enskild sort av chili anges ett spann av scovillegrader och det brukar vara ganska brett eftersom hettan i frukterna varierar efter klimat, skördetid och andra odlingsförutsättningar.

    Exempelvis är styrkan i mycket milda chili ’Sweet Banana’ 100−500 scoville, i mellanstarka chilipeppar ’De Cayenne’ 30 000−50 000 scoville och i superstarka havannapeppar ’Carolina Reaper’ 1 600 000-2 200 000 scoville. För varje sort anges ett brett spann eftersom styrkan påverkas av var och hur chilin växer – temperatur, jordmån, regnmängd osv – och när den skördas. En säsong kan en chilisort hamna längst ner på scovilleskalan i styrka som anges för just den sorten, nästa säsong kanske längst upp på skalan. Ibland kan det till och med skilja sig åt på samma planta, där vissa frukter blir starkare än andra. Förklaringen kan då vara exempelvis att någon frukt tagit upp mer vatten, eller fått mer sol på sig än andra.

    Önskar dig en fin dag och lycka till med odlingarna
    Johanna Kundservice
    (Uppdaterad )