Vad är pelleterade fröer?

Hej!

Jag ser att ni säljer fröer som är pelleterade? Vad betyder det och är det någon skillnad vid frösådd?
Tone

Kommentarer

  • Hej Tone,

    Pelleterade fröer är i regel överdragna (eller kanske snarare rullade i) av ett lerliknande material, men är inte kemiskt behandlade.
    Ofta är "leran" färgad med något naturligt för att lättare kunna se dem mot jorden. Vi använder pelleterade fröer när de är så små att de är svåra att hantera.
    I vissa fall kan det också vara multipelletes, där flera fröer ligger inbakade tillsammans för att lättare få till en fin planta vid omskolning, ett exempel på sort är lobelia.

    Du sår dessa på samma sätt som andra fröer. Odlingsanvisningar står på baksidan av påsen eller så finner du den informationen på vår hemsida.

    Önskar dig en fin dag
    Johanna Kundservice
    (Uppdaterad )