Vad är det för lumen på belysningarna?

Hej!
Jag har funderat på att köpa växtbelysning men hittar ingen information om hur många lumen de olika lamporna ger. Hur ska jag göra och tänka?
Lisbeth

Kommentarer

  • Hej Lisbeth,

    Lumen är en måttenhet för att ange den totala mängden synligt ljus som avges från en lampa. Det kallas också för ljusflöde.
    Lux är kopplat till lumen och anger hur mycket synligt ljus som träffar ett visst område.

    Lumen och lux är anpassade efter det mänskliga ögat och visar bara mängden ljus som är synligt för oss. De har ingen betydelse när du ska välja växtbelysning.

    Lycka till med odlingen!
    Mia Karlsson
    (Uppdaterad )