Bladen på min tomatplanta ser annorlunda ut. Är det verkligen tomat?

Bladen på mina tomatplantor ser ut så här. Är det tomat ?

Irene Paby

Kommentarer

  • Hej Irene,

    Tack för att du hör av dig.

    En del tomater har något som kallas potatisblad. Dessa blad är inte flikiga, utan mer jämna och ovala till formen. Plommontomat 'Taiko' är en sådan sort och bladen på bilden ser helt korrekta ut.

    En annan tomatsort som har potatisblad är bifftomaten 'Brandywine'

    Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, och önskar dig stort lycka till med dina tomatplantor!
    Mia Karlsson