Varför ska jag ställa sådden i kylskåpet?

Hej!

På vissa påsar står det att ska jag ställa sådden i kylskåp om det inte grott efter en månad. Varför ska jag göra det?
Hans

Kommentarer

  • Hej Hans!

    Anledningen till att du ställer sådden i kylskåp om den inte har grott efter en månad är att fröerna kan behöva en period av kyla för att bryta den så kallade frövilan. Vad man gör är att härma förhållandena som fröerna har utomhus i jorden under en vinter. Många av våra perenner har fröer som gror först efter en tid av kyla, detta för att de inte ska gro ute i trädgården eller naturen redan under hösten. Små groddplantor som växer upp under hösten skulle frysa ihjäl under vintern.

    När det står i odlingsanvisningen att du ska ställa in sådden i kylskåp om den inte grott efter en månad så är det för att bryta frövilan. Fröerna kommer inte gro i kylskåpet, det gör de först när det blir varmt. Efter tiden i kylskåp ställer du ut sådden i skuggläge. Där står den tills det blir varmt nog för fröerna att gro. När en groddplanta vuxit upp driver du den vidare i ljusare läge, planterar om i större kruka när plantan blivit större och så småningom planterar du plantan på växtplatsen.

    Önskar dig en fin dag och lycka till med odlingen
    Johanna Kundservice