När ska jag skola om mina plantor?

Hej!
Jag har nu sått många olika plantor och de har nu kommit upp. Nu är min fråga om när jag ska plantera om dem och hur stora krukor behöver jag?

Maria

Kommentarer

  • Hej Maria!

    Så roligt att dina plantor nu tittar upp ur jorden.
    När plantorna är stora nog att hantera eller om du ser att rötter kommer ut ur hålet i botten på såkrukan är det dags att skola om dem i större krukor, en och en, om det inte är någon sort som du kan plantera om i små tuvor. Använd en bra planteringsjord. Ta försiktigt i bladen när du hanterar plantan, inte i stjälk eller rot. Ställ krukorna ljust, men fortsätt att skydda dina plantor från gassande sol mitt på dagen. Duscha gärna med rumstempererat vatten någon gång varje dag. Vattna regelbundet men undvik konstant blöt jord, det ska torka upp något mellan vattningarna.

    Det är bra att låta plantorna mellanlanda i en lite större kruka innan du planterar på den slutgiltiga platsen. Mått på krukan att plantera om i är inte exakt utan ta en kruka som ger plats för något mer jord så att rötterna har plats att utvecklas ordentligt i.

    Önskar dig lycka till med dina plantor!
    Maria Kundservice
    (Uppdaterad )