När är det dags att gödsla?

Hej!

Vi har nyligen köpt hus där vi har en stor trädgård med stora odlings möjligheter. Vi är lite nya på odling och undrar om vi behöver gödsla i jorden innan vi planterar där och när är det dags att göra det?
Kim

Kommentarer

  • Hej Kim!

    På våren är jorden trött efter att ha använt all sin näring under säsongen som gick. Jord har också sjunkit undan under året som gått så jordlagret behöver ökas på. Då är det toppen att gödsla med kogödsel eller brunnen stallgödsel. På det viset tillförs både näring och substans till jorden - jorden blir mer lucker och lätta för rötterna att växa i. Det är det vi kallar jordförbättring. Här är hönsgödsel inte särskilt bra eftersom den inte tillför någon vidare substans utan bara näring.

    Under sommaren gödslar vi för att ge extra näring till jorden där det växer sådant som slukar mycket näring. Perenner, buskar och träd med djupa etablerade rötter klarar sig med en näringsboost på våren så de behöver inte gödslas extra. Sommarblommor och grönsaker däremot behöver stödgödslas på sommaren. Det har ytliga rötter så de hittar bara den näringen som finns i det översta jordlagret och de använder mycket energi hela tiden eftersom de ska gro, växa upp, bilda blommor och sätta frukt och frö på en säsong. Därför räcker inte den gödsling vi gör på våren. Det finns olika sätt att tillföra extra näring till sommarblommor och grönsaker under sommaren:
    • Hönsgödsel- här funkar hönsgödsel perfekt. Jorden behöver ju inte ny substans nu, det fick den i våras, utan det är näringen som är viktig. Då är det enkelt att strö ut och mylla ner pellets med hönsgödsel i grönsaksland och sommarblomsrabatter. Hur mycket som krävs beror på grödor och storlek på odlingen så här får man råda kunderna att läsa på förpackningen.
    • Nässelvatten- tipsar vi om eftersom det är kul att göra eget om man kan. Man fyller en hink med vatten och lägg i några rejäla nävar nässlor. Täck med en planka eller annat lock. Låt stå ett par dagar och rör om då och då. Sen silar man av nässlorna och späder nässelsörjan med vatten tills färgen på vattnet blir som te.
    I odlingslådor, krukor och kärl kan man vattna med flytande organiskt gödningsmedel. Även här får man läsa på förpackningen för att veta mängd man behöver.

    Önskar dig en fin dag och lycka till med dina odlingar
    Mia Karlsson
    (Uppdaterad )