Mina tomater har blivit grå och bruna längst ner på frukten.

Hej!

Mina tomater har blivit grå och bruna längst ner på frukten.
Vad är det som har hänt och går det fortfarande att äta dem? Vi har odlat tomater i många och har aldrig stött på detta tidigare.
Jimmy

Kommentarer

  • Hej Jimmy!

    Det låter som om dina tomater har drabbats av pistillröta. Tomaterna får då gråbruna fläckar, som kan blir riktigt stora, i sin nedre del, där pistillen har suttit. Den vanligaste orsaken till pistillröta är att tomaterna har lidit brist på kalcium under den tidiga fruktutvecklingen.

    Som vana tomatodlare gissar jag att ni gödslar och vattnar regelbundet och överhuvudtaget har en god omsorg om tomaterna. Annars är det vanligaste rådet för att undvika pistillröta att tillgodose jämn vattentillgång och balanserad näringstillförsel.

    Om plantorna gödslas kraftigt med kväve kan de få svårt att ta upp kalcium, så det kan vara idé att fundera över just tillförseln av kväve.

    En tillfällig obalans i näringsupptaget kan drabba tomaterna trots odlarens omsorger, något som inte behöver ha någon negativ effekt under stora delar av tomatens livscykel mer än just vid fruktbildningen.

    De delar av tomaterna som inte är drabbade går bra att äta.

    Önskar dig en fin dag och lycka till med tomatodlingen
    Johanna Kundservice
    (Uppdaterad )