Mina plantor har fått något som liknar blåsor på bladen

Hej!

Jag odlar lite olika växter. Men nu ser det ut som att bladen har fått något som liknar blåsor. Vad kan detta vara?
Irma

Kommentarer

  • Hej Irma!

    Det låter som att du kan ha fått ödem.

    Ödem uppstår när det blir obalans i vattenupptagningen hos växten. En vanlig orsak är att luftfuktigheten runt plantan är hög samtidigt som den suger upp mycket vatten via rötterna. När det blir ett överskott av vatten i blad och stjälkar reagerar plantan med att försöka släppa ut fukt genom bladens klyvöppningar. Men i och med att luften kring växten redan har hög luftfuktighet så stoppas vattnet upp inne i växten. Överflödet av vätska i bladen resulterar i knottror och fläckar på bladen, särskilt på undersidan, men även ovansidan.
    Detta går tillbaka när balansen mellan fukt, luft och temperatur blir bättre.

    Dra ner på vattningen och lufta runt plantan. Ta inte bort drabbade blad, de kan hämta sig. Ödem smittar inte och det är inte en sjukdom som funnits i fröerna utan en fysiologisk skada som uppstått under odlingen.

    Önskar dig en fin dag och lycka till med dina växter
    Johanna Kundservice