Hur odlar jag mammutträd?

Hej!

Jag har köpt en påse Mammutträdfrö av er och försökt förstå hur jag går till väga. Tror att jag har koll på stratifieringen men sedan är jag lite förvirrad. På fröpåsen står det att man skall så inomhus och, antar jag, övervintra frostfritt men hur länge då? När kan jag placera ut dem? Är en höstsådd utomhus omöjlig?
Jag planerar att sätta plantorna i växtzon 4. Jag vet att bara 1-3 rekommenderas men jag besökte Sequoia National Park och blev så fascinerad att jag vill göra ett försök. För övrigt verkar det vara ungefär samma klimat där :-)
Alla tips är välkomna.

Tack på förhand!
Jan

Kommentarer

  • Hej Jan!

    Vad roligt att du odlar mammutträd.

    Odling av Mammutträd hos oss i Sverige är ett roligt projekt, men det är viktigt med rätt förväntningar. Du kan absolut prova att odla det hos dig, men det blir svårt med övervintring i zon 4. En idé är att göra ett bonsaiprojekt av någon planta.

    Stratifieringen gör du alltså i kylskåp i två månader, enligt anvisning som du finner under vår flik jordnära. Fröer kommer inte gro medan det ligger i kylskåp utan stratifieringen är till för att signalera till fröet att det ska gro när det kommer ut i värmen.

    Önskar dig lycka till med odlingen av mammutträd
    Johanna Kundservice
    (Uppdaterad )