Kan man övervintra kronärtskocka?

Hej!

Jag har odlat kronärtskocka i år för första gången.
Det står att den är flerårig, men hur övervintrar jag denna kronärtskocka?
Kamil

Kommentarer

  • Hej Kamil!

    Vad härligt att du fått dina plantor av kronärtskocka.

    Det viktigaste för övervintring av kronärtskocka är att den inte odlas för långt norrut. Den kan övervintra upp till zon 3 under rätta förhållanden. Det är också viktigt att jorden är väldränerad så att den inte står för blött. Klipp ner plantan till ca 30 cm ovan mark nu. Lägg jord över plantan och täck sedan med halm eller löv. De riktigt ambitiösa gör ett tak över plantan på vintern för att skydda mot för mycket regn. Ställ bockar eller dyl vid plantan och lägg en bräda över.

     Lycka till med övervintringen
    Johanna Kundservice
    (Uppdaterad )