Kan man börja så tidigare i en pallkrage?

Hej!

Jag har några pallkragar och ett trädgårdsland. Kan jag så fröer tidigare i pallkragarna eller måste jag vänta tills det är varmare ute.
Helena

Kommentarer

  • Hej Helena!

    Vilka fina möjligheter du har då du har både pallkrage och trädgårdsland.

    Om man odlar i pallkrage kan man börja lite tidigare än om man odlar direkt i jorden i ett trädgårdsland. Jorden i pallkrage torkar upp snabbare och blir därmed snabbare varm. Om ni dessutom fyller på med ny, lucker jord så blir den varm ännu snabbare. Skulle det bli några frostnätter är det inga problem – fröna bara ligger i jorden och väntar på värmen. Det som kan skada fröerna är kombinationen kyla och mycket väta i kompakt jord, som är fallet innan jorden i marken reder sig. Några sätt att värma upp jorden i odlingslådor:
    • Tillsätt ett rejält lager ny, näringsrik och lucker jord före sådd.
    • Lägg halm i botten så skapas en luftig miljö närmast marken. Luften värms upp snabbare än kompakt jord.
    •  Odla i dubbla lådor på höjden så fröerna kommer ännu längre bort från markkylan.
    • Täck pallkragarna med fiberväv eller glaslock.
    •  Placera pallkragarna på en skyddad plats där vinden inte ligger på och kyler ner hela tiden.
    Önskar dig lycka till med dina odlingar!
    Maria Kundservice